Vecka 32

Nu går jag in i den ny vecka igen, att dessa veckor går så fort! Nu är det bara 8 (9) veckor kvar! 
 
 
Barnet

Fostret väger cirka 1,8 kilo och är runt 44 cm långt. Hos förstföderskor kan barnet redan ha lagt sig med huvudet nedåt. För omföderskor kan det dröja ända fram till vecka 37 innan barnet lägger sig med huvudet nedåt.

De sparkar du känt tidigare är nu mer som knuffar eftersom fostret börjar bli för stort för att röra sig fritt i fostervattnet.

 

Mamman

Magen tar mycket plats och dina lungor, din urinblåsa och magsäck har det trångt därinne. Det är inte ovanligt att man drabbas av trög mage eller förstoppning under senare delen av graviditeten. Orsakerna kan vara flera, bland annat hormonet progesteron som hämmar tarmrörelserna, att man inte kan röra sig lika mycket som vanligt eller att livmodern trycker på tarmarna. En annan bidragande orsak till trög mage är järntabletter som många tar under sin graviditet. Drick mycket, ät fibrer och rör på dig så mycket du orkar. 

Även under graviditeten kan man drabbas av vanliga åkommor som förkylning, feber och huvudvärk. Eftersom graviditeten innebär en något ökat belastning för kroppen kan man bli lite mer påverkad av exempelvis en förkylning. Då är det viktigt att vila, äta och dricka ordentligt och låta kroppen kurera sig.

Om du får kraftig huvudvärk som inte ger med sig, ögonflimmer, smärta i övre delen av magen samt svullnar upp mycket ska du kontakta din barnmorska eller förlossningen för kontroll av blodtrycket. En del kvinnor kan nämligen få havandeskapsförgiftning som kan ges dessa symtom.

Kroppen börjar förbereda sig för förlossning och du kan känna lättare förvärkar som mensvärk ungefär. Det kan också läcka mjölk ur brösten. Har du anmält dig till en förlossningskurs? Barnmorskan kan informera dig om var, när och hur.

 

Mina egna tankar

Jag har nu börjat tänka mer på förlossningen, tiden efter det och allt som hör till. Man börjar inse att man kommer föda och ut kommer en liten människa! En helt ny individ man ska ha hand om, lära upp och älska. Det kommer bli en helt ny epok i livet och att få känna sådan villkorslös kärlek från första stund kommer nog bli en livsupplevelse! Annat fall så märker jag på kroppen att det blir mer ansträngande, har svårt för att andas emellanåt fortfarande, magen vet inte alltid hur den ska bete sig men än är jag inte förstoppad trots järntabletter. Men de kan ha att göra med att min mage alltid har strulat med mig i form av att vara uppsvullen och lösare avföring än vanligt, vilket leder till att den fortsätter, men de har blivit markant bättre under graviditeten! Känner även av mer sedan förra veckan hur hon trycker på min urinblåsa.

Annars knuffas det på i magen, men mer på favoritställen, höger sida. Vet inte om hon kan ha vänt sig ännu, ibland känns det så, men hon kan lika gärna vända sig tillbaka innan de blir fixerat för gott.

 

Bm update från igår: Lillan hade bra hjärtljud, låg på 144 ♥ Allt annat var bra där med och sfmåttet låg på 33! De tyckte jag var ganska mycket, växt med andra ord 4 på 2 veckor. Normalt? Men min bm sa bara att de hade spurtat och jag låg på den övre linjen, men dock inte över. 

 

 


Lillartan    •     •   http://lillartan.blogg.se

Vilken mysmage!

Lillartan    •     •   http://lillartan.blogg.se

Vilken mysmage!

elin stridh    •     •   http://elincecilia.com/

sv: den är så himla god, testa :D

Maria    •     •   http://fashionstars.blogg.se

härligt med vecka 32! inte många veckor kvar nu :)

Sofia    •     •   http://byfia.com

Tack så mycket :D Kram!

Anonym    •     •  

Så härligt! Tiden går väldigt fort, när ja hade Elias i magen så räknade ja nästan minuter.. Allt gick segt men denna gång. Inte förberett något! Tiden bara försvann

Svar: Ja tiden bara försvinner!
ljuvligafyra.blogg.se

Hannah    •     •   http://mammasnart5.blogspot.com

Vid båda mina så har jag spytt när de vände sig i magen haha! Sedan vände sig Vega i säte på slutet, men det är ju en annan historia. Nu är det inte länge kvar, så spännande för er!










Kom ihåg mig?
Här skriver du lite information om dig kanske, vad din blogg handlar om och något om dig? Skriv vad du vill eller skriv ingenting alls. Kram HannaVic.se

HannaVic logotype